Webwinkel beginnen: hoeveel producten ga je aanbieden?

Heb je plannen om een eigen online shop te gaan starten? Dat is een leuke manier om te beginnen met ondernemen, of om een extra zakcentje te gaan verdienen. Het is verstandig om op onderzoek uit te gaan voordat je een webshop opent: welke producten ga ik verkopen en welke leverancier ga ik daarvoor gebruiken? Maar het is ook goed om stil te staan bij het aantal producten.

Het resultaat van een webwinkel valt of staat met het assortiment. Ga je een webwinkel beginnen? Bedenk dan van tevoren goed wat je wilt gaan verkopen. Maar bedenk vooral ook hoeveel producten je wilt gaan verkopen; er zijn wat dat betreft verschillende opties om je webshop in te richten.

Eén product

De afgelopen jaren hebben we de webwinkels met één product erg snel zien groeien. De webshops richten zich op een los product, meestal iedere dag een andere, tegen een sterk gereduceerd tarief. Dat is een leuke opzet maar zorgt er ook voor dat mensen alleen maar voor de lage prijs terugkomen, en niet omdat ze vinden dat ze voor dat product in jouw webshop moeten zijn. Een variant waarmee je dus moeilijk een goede basis kunt neerzetten.

Producten uit dezelfde categorie

Een andere mogelijkheid is om je te richten op een bepaalde categorie of markt. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan camera’s; je gaat camera’s verkopen van verschillende merken en daarbij ook alle accessoires die verkrijgbaar zijn. Daarmee kun je jouw webshop neerzetten als een specialist en klanten zullen bij je terugkomen wanneer ze producten nodig hebben uit deze categorie. Voordeel is dat je een sterke positie kunt opbouwen, het nadeel is dat je je richt op een specifieke doelgroep die klein kan zijn.

Erg breed assortiment / warenhuis

De derde optie is om het assortiment van jouw webshop zo breed mogelijk neer te zetten. Je webshop wordt dus als het ware een warenhuis – producten uit alle denkbare markten zijn op jouw webwinkel te vinden. Dat betekent dus dat je niet alleen camera’s gaat verkopen, maar ook wasmachines en dvd’s – boeken en computers. Het voordeel hiervan is dat je een enorm grote doelgroep kunt benaderen, je hebt tenslotte alles. Het nadeel is dat je geen specialist bent en zo dus ook niet wordt gezien door de bezoekers. Ook is er een enorme concurrentie voor dit soort webshops, je zal moeten gaan opboksen tegen bijvoorbeeld Bol.com of Wehkamp.

Wil je een webwinkel beginnen? Bedenk dan dus eerst wat je wilt gaan verkopen, én hoeveel je wilt gaan verkopen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *