Maakt multitasken ons efficiënter?

We doen het allemaal en vaak zonder dat we het zelf beseffen: multitasken. Tijdens het fietsen een berichtje sturen, een boterham eten en terwijl de krant lezen of telefoneren terwijl je aan het eten bezig bent. Ook op de werkvloer wordt het constant gedaan: tijdens een telefoongesprek druk aantekeningen maken of nog snel die mails beantwoorden terwijl we onze lunch eten. Maar is al dat multitasken dan ook echt efficiënter?

Het antwoord op die vraag is simpel, nee. Multitasken is geen manier om op wonderlijke wijze dubbel zoveel gedaan te krijgen in dezelfde tijd. Je brein switcht bij multitasken gewoon heel snel tussen de verschillende taken die je uitvoert. Dat zorgt er dus voor dat je je niet 100% op één taak kan focussen, maar dat je je aandacht aan het verdelen bent over de taken. Dat heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van de taak die je uitvoert en de snelheid waarmee je ze uitvoert. Bij multitasken daalt je productiviteit met 40% en taken worden met minder aandacht en precisie uitgevoerd omdat je brein zich niet kan focussen. Dat betekent dus dat veel multitasken tijdens het werk de vitaliteit medewerkers afneemt, omdat hun productiviteit afneemt en ze concentratieproblemen kunnen krijgen door zo te werken.

Sommige mensen zijn wel beter in multitasken dan anderen, maar toch wijst onderzoek uit dat niemand daadwerkelijk beter presteert door te multitasken. Je kan je het best focussen op één taak tegelijk. Het kan natuurlijk dat je met concentratieproblemen te kampen krijgt. Als dit in de weg komt te zitten van je werkzaamheden, is het nodig om daar iets aan te doen. Een loopbaancoach kan je daarbij helpen. Een loopbaancoach kan hulp bieden bij allerlei werkgerelateerde problemen. Hij ondersteunt en coacht je bij problemen die je op de werkvloer ondervindt en waarvan je zelf niet weet hoe je ze moet oplossen. Zo kan je pas écht efficiënter werken.

Comments are closed.