“Uitgeven heeft niets meer van doen met sigarendozen en dure Amsterdamse grachtenpanden”

OOSTEREND – Texelse Uitgeverij BoekenBoet is per 1 maart 2012 verhuisd naar de groene oostkust van het eiland. Uitgever Hans Huizenga (1971) creëerde een plek waar hij in alle rust kan wonen en werken aan nieuwe uitgaven van beginnend en gevorderd schrijftalent.

Uitgeverij BoekenBoet
Dichter en schrijver Huizenga heeft inmiddels ruime ervaring met het uitgeven van boeken. In 2007 gaf hij bij een bestaande pod-uitgever zijn debuutbundel ‘Spiegels’ uit. Zijn laatste bundel ‘Wrakhout’ (2011) besloot hij in eigen beheer uit te geven. “Pod-uitgevers printen hun uitgaven in uitstekende kwaliteit, die niet onder doet aan de gedrukte versies van boeken. Mijn ervaring is dat bij deze uitgevers de begeleiding verre van ideaal is. Dat komt niet alleen tot uiting in de kwaliteit van het werk op tekst- en taalgebied, maar ook in de verkoop en marketing. Dat was reden om ‘Wrakhout’ van begin tot eind zelf aan te pakken.”

Van het één komt het ander, ervaart ook deze Texelse uitgever. Al snel kwam hij in contact met andere auteurs, die echter het vele werk dat in eigen beheer uitgeven met zich meebrengt niet zagen zitten. Een nieuwe uitgeverij, Boekenboet, was geboren.

Print on demand
Uitgeverij BoekenBoet zou in de categorie print on demand-uitgeverij kunnen vallen. Echter heeft Huizenga deze term al snel van de website verwijderd. “In de markt is er veel weerstand tegen pod-uitgevers, vooral omdat de kwaliteit van het werk sterk wisselt. Ook zijn de boeken van deze uitgevers veelal niet breed in de markt verkrijgbaar, waardoor boekhandels de boeken via omwegen moeten bestellen. Dan haken belangrijke partners al snel af.”

Aandacht voor de auteur
Uitgeverij BoekenBoet pakt dit gedeelte anders aan. “Print on demand is een technische term en niets meer dan dat. Het zegt hoe de boeken gemaakt worden, waarin we verschillen van grote uitgevers. Wij werken niet met grote voorraden, waardoor de investeringen relatief klein zijn. Onze investering komt geheel ten goede aan onze auteurs. Een professionele redacteur gaat samen met de auteur door het werk heen. Een ervaren ontwerpster ontwerpt de binnenzijde van het boek en de omslag. Dit maakt dat wij een eindproduct leveren dat zich onderscheidt in de markt. Wij zijn daarmee het kleinere broertje van de grote uitgevers, maar staan volledig open voor nieuw talent of auteurs die graag willen groeien. Iedereen droomt van een bestseller, maar moet ergens beginnen. Dat begin kan bij ons, daar werken wij aan.”

Succes door samenwerking
Huizenga is enthousiast over zijn auteurs. In het kleine halfjaar dat Boekenboet nu bestaat heeft de uitgever inmiddels 20 titels op de markt gezet. Zijn uitgeverij blijkt vooral de betere auteurs aan te trekken. “Wij ontvangen auteurs in de stal die willen groeien en de begeleiding als zeer motiverend ervaren. Sommigen spreken van een warm nest, voelen zich welkom. Dat zijn zij ook, en het prettige is dat we zo hele succesvolle samenwerkingen opzetten met onze auteurs. We werken samen aan een zo groot mogelijk succes van hun boek. Niet in korte tijd zoveel mogelijk verkopen, maar op lange termijn het beste uit een boek halen. Dat maakt het uitgeven voor iedereen een feest. We merken dat we een verandering in de markt teweegbrengen. Uitgeven heeft niets meer van doen met sigarendozen en dure Amsterdamse grachtenpanden. In het nieuwe uitgeven verdient iedere schrijver een gedegen kans!”

Noot voor de pers, niet voor publicatie:
Voor meer informatie over Uitgeverij BoekenBoet kunt u contact opnemen met de uitgever Hans Huizenga via info@uitgeverijboekenboet.nl.

Voor meer informatie: http://www.uitgeverijboekenboet.nl

Logo BoekenBoet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *